Chatbot, fas 3 och vägen till den digitala assistenten
Det nationella projektet med att etablera en chatbotlösning som ska vara tillgänglig för hela sektorn som ITCF startade upp 2020 går nu in i fas 3. Tanken är att chatboten ska avlasta våra stödfunktioner och effektivisera hanteringen av de miljontals likartade frågor som våra studenter ställer.
Projektet syftar till att vi i sektorn tillsammans ska hjälpas åt med att utveckla både frågor och svar då de i många avseenden är lika och återkommande. Då det i fas 2 har varit tydligt att det finns flera nya lärosäten som vill ansluta och befintliga som vill göra en nystart, samt att flera har uttryckt behov av att införa en lösning inom snar framtid har man nu beslutat för att fortsätta in i en fas 3.
Under 2022 kommer fokus vara på att bland annat arbeta för att förenkla för befintliga och nya lärosäten att få hjälp att komma igång och nyttja lösningen med mål att driftsätta en chatbot inför terminsstarten HT-22. Man kommer också att underhålla och utveckla ett informationsinnehåll som ska bli tillgängligt för alla samt att bygga kompetens och förståelse för vald teknikplattform.